Welcome to tarmo.fi

In English:

This blog is bilingual, with content both in English and in Finnish. If you don't know Finnish, you can look at posts written only in English (RSS).

Suomeksi:

Tämä blogi on kaksikielinen. Voit halutessasi seurata vain suomenkielisiä kirjoituksia (RSS).

Read More About Me

About me

Tarmo ToikkanenI'm Tarmo Toikkanen and this is my web site. I write here sporadically, when there's not a more suitable place to write. I'm involved in a number of organizations, online fora and blogs, so most of my activities will be elsewhere. I'm an educational psychologist, a researcher, a freelance journalist, an author, a copyright amateur, a Creative Commons advocator, father of two, and more.

From the Blog

SPOC MOOC MOOP

MOOP: the next step beyond MOOCs

MOOCs are offering a new outlook on education. They’ve changed several traditional parameters: small has become Massive, closed has become Open, and offline has become Online. But the final traditional element, and perhaps the most important, has not changed. What would happen if we turned courses into Projects? What would a MOOP look like and what would if offer?

4 keys to fun. Copyright xeodesign.

The art of engagement design (previously known as gamification)

What’s the difference between a boring tool or game, and an engaging one? For something to be engaging, it needs to be easily understandable, and appealing; it needs to provide various different mechanics that appeal to different people, without forcing all of them on anyone. In a word, it needs engagement design, the concious act of designing […]

WordPress plugin: Pages are Posts

This is a small plugin for WordPress that makes pages behave more like posts. It’s a quick and simple solution for anyone who uses WordPress like a CMS, with mainly a hierarchy of pages. Normally pages don’t have tags or categories, and they don’t show up on various listings or RSS feeds. Pages are Posts does […]

Blogista

Edukata-fasilitaattorin opaskirja

Ratkaisuni koulujen uudistamiseksi: Edukata

Olin johtavana muotoilijana 4-vuotisessa iTEC-hankkeessa, jossa meidän tutkimusryhmämme muotoilemia oppimisaktiviteetteja pilotoitiin yli 2600 oppilasryhmässä pitkin Eurooppaa. Nämä oppimisaktiviteetit toimivat niin hyvin, että meidän piti tuotteistaa design-prosessimme paketiksi, jota opettajat voisivat itsenäisesti käyttää. Tulos: Edukata, opas oppimisaktiviteettien osallistavaan muotoiluun. Väitän, että tässä on erittäin hyvä työkalu koulujen uusiutumisen avuksi.

Koulussa ei koodata poliisille uutta tietojärjestelmää, vaan luultavasti jotain tällaista. Kuva: Митчел Резник, Wikimedia Commons, CC BY-SA

8 teesiä koodauksesta koulussa

Tieto- ja viestintätekniikka (TVT, ICT) ja koodaus tulevat suomalaisiin peruskouluihin. Aiheesta on jo julkaistu fiksuja kirjoituksia, joten tiivistän omat ajatukseni kahdeksaan teesiin. Lopussa kolme vinkkiä, joilla opettaja kuin opettaja pääsee kärryille.

Pelillistäminen tarkoittaa, että osallistuja luulee olevansa pelaaja, siis pelin taikapiirin sisällä, jossa ei tarvitse toimia oikean maailman sääntöjen mukaan. Kuva: Chris Mear - CC BY 2.0

PBL vai magic circle? Pelillistäminen on korvien välissä

Pelillistäminen, gamification, on tämän vuoden hype-sana opetuksen ja myös henkilöstöhallinnon alueilla. Kirjoitin jo aiemmin ajatuksiani koulun pelillistämisestä kirjoituksessani Koulu on jo peli. Muutaman pelillisen kokemuksen suunniteltuani ja vedettyäni olen aavistuksen eri mieltä asiasta. Tai: asia on yksinkertaisempi kuin aiemmin ajattelin.

Services