Welcome to tarmo.fi

In English:

This blog is bilingual, with content both in English and in Finnish. If you don't know Finnish, you can look at posts written only in English (RSS).

Suomeksi:

Tämä blogi on kaksikielinen. Voit halutessasi seurata vain suomenkielisiä kirjoituksia (RSS).

Read More About Me

About me

Tarmo ToikkanenI'm Tarmo Toikkanen and this is my web site. I write here sporadically, when there's not a more suitable place to write. I'm involved in a number of organizations, online fora and blogs, so most of my activities will be elsewhere. I'm an educational psychologist, a researcher, a freelance journalist, an author, a copyright amateur, a Creative Commons advocator, father of two, and more.

From the Blog

WordPress plugin: Pages are Posts

This is a small plugin for WordPress that makes pages behave more like posts. It’s a quick and simple solution for anyone who uses WordPress like a CMS, with mainly a hierarchy of pages. Normally pages don’t have tags or categories, and they don’t show up on various listings or RSS feeds. Pages are Posts does […]

The future will be different. That much we know. Image by: U.S. Army - CC BY 2.0

The transforming face of education

Why do we have formal, organised education? One reason is to expose the next generation to the culture, values and practices of society so that they become contributing members of society. Historically, education has been mostly about bringing knowledge to learners. In the Middle Ages, people outside of universities, monasteries or apprenticeships in guilds were […]

By: Keoni Cabral - CC BY 2.0

The demented future

I wake up. I don’t know where I am. This has happened every day for a very long time. But I don’t remember. Until I look at my phone. It says: “Tarmo, you have no short-term memory.”

Blogista

Mikä on tärkeintä? Se, että oppimateriaali on digitaalista ja laitteet kiiltäviä, vai se, että koulussa tehdään jotain mielekästä? Kuva: Juan Jiménez - CC BY 2.0

Suomessakin keskusjohtoiseen opetukseen, opetusteknologia troijan hevosena?

OPH väläyttelee opettajien autonomia leikkaamista, koska opettajat eivät hyödynnä tarpeeksi tietotekniikkaa opetuksessaan. Kyseenalaistan tähän uhkaukseen johtaneita päätelmiä ja avaan peliteorian kautta järkevää etenemistapaa myös digitaalisen oppimisen neuvottelukunnalle.

Koulu on peli. Mutta onko se hyvä peli? Kuva: Danny Thompson - CC BY 2.0

Koulu on jo peli

Opetuksen pelillistämiseen (gamification) liittyy paljon myyttejä ja väärinymmärryksiä, jotka opettajien ja opetuksen suunnittelijoiden on tunnettava.

Disruptiivinen teknologia tuo uuden, edullisemman tavan tehdä jotain. Se ei aluksi ole kovin hyvä, mutta riittää joihinkin tilanteisiin. Se kuitenkin tyypillisesti kehittyy nopeammin kuin vanhat toimintamallit, joten se ohittaa laadussaan vaativammatkin käyttötarkoitukset vääjäämättä. Vanhaa toimintamallia hyödyntäneiden on otettava uusi teknologia käyttöönsä ja keksittävä uusi paikka omalle liiketoiminnalleen muuttuneessa arvoketjussa. Yleensä vanhat toimijat liikkuvat arvoketjussa ylös tai alaspäin. Paikalle jääminen harvoin kannattaa. Kuva Wikimedia Commonsista.

Ammattivalokuvaus disruptiivisen innovaation kourissa

Valokuvaajien maailmassa kuohuu. Ammattivalokuvaajien elinkeino, eli valokuvien ottaminen ja myyminen niitä tarvitseville, on ollut jo vuosia muutoksen kourissa. Itse kuvaisin tilannetta disruptiiviseksi innovaatioksi: uudet tekniikat tekevät vanhat liiketoimintatavat tarpeettomiksi. Valokuvauksen alalla on ollut useampia disruptiivisia innovaatioita:

Services