Ratkaisuni koulujen uudistamiseksi: Edukata

Edukata-fasilitaattorin opaskirja

Edukata-fasilitaattorin opaskirja

Olin johtavana muotoilijana 4-vuotisessa iTEC-hankkeessa, jossa meidän tutkimusryhmämme muotoilemia oppimisaktiviteetteja pilotoitiin yli 2600 oppilasryhmässä pitkin Eurooppaa. Nämä oppimisaktiviteetit toimivat niin hyvin, että meidän piti tuotteistaa design-prosessimme paketiksi, jota opettajat voisivat itsenäisesti käyttää. Tulos: Edukata, opas oppimisaktiviteettien osallistavaan muotoiluun. Väitän, että tässä on erittäin hyvä työkalu koulujen uusiutumisen avuksi. [Read more…]

8 teesiä koodauksesta koulussa

Tieto- ja viestintätekniikka (TVT, ICT) ja koodaus tulevat suomalaisiin peruskouluihin. Aiheesta on jo julkaistu fiksuja kirjoituksia, joten tiivistän omat ajatukseni kahdeksaan teesiin. Lopussa kolme vinkkiä, joilla opettaja kuin opettaja pääsee kärryille. [Read more…]

PBL vai magic circle? Pelillistäminen on korvien välissä

Pelillistäminen, gamification, on tämän vuoden hype-sana opetuksen ja myös henkilöstöhallinnon alueilla. Kirjoitin jo aiemmin ajatuksiani koulun pelillistämisestä kirjoituksessani Koulu on jo peli. Muutaman pelillisen kokemuksen suunniteltuani ja vedettyäni olen aavistuksen eri mieltä asiasta. Tai: asia on yksinkertaisempi kuin aiemmin ajattelin. [Read more…]

Suomessakin keskusjohtoiseen opetukseen, opetusteknologia troijan hevosena?

OPH väläyttelee opettajien autonomia leikkaamista, koska opettajat eivät hyödynnä tarpeeksi tietotekniikkaa opetuksessaan. Kyseenalaistan tähän uhkaukseen johtaneita päätelmiä ja avaan peliteorian kautta järkevää etenemistapaa myös digitaalisen oppimisen neuvottelukunnalle. [Read more…]

Koulu on jo peli

Opetuksen pelillistämiseen (gamification) liittyy paljon myyttejä ja väärinymmärryksiä, jotka opettajien ja opetuksen suunnittelijoiden on tunnettava. [Read more…]

Ammattivalokuvaus disruptiivisen innovaation kourissa

Valokuvaajien maailmassa kuohuu. Ammattivalokuvaajien elinkeino, eli valokuvien ottaminen ja myyminen niitä tarvitseville, on ollut jo vuosia muutoksen kourissa. Itse kuvaisin tilannetta disruptiiviseksi innovaatioksi: uudet tekniikat tekevät vanhat liiketoimintatavat tarpeettomiksi. Valokuvauksen alalla on ollut useampia disruptiivisia innovaatioita: [Read more…]

Velkakriisi ei ole mitään uutta – ja miksi antropologia on tarpeen taloustieteessäkin

Velkakriisi näyttää olevan kovin pinnalla, joten kirjoitan hieman taustaa, noin 5000 vuoden ajalta. Nykyisessä velkakiirissä ei nimittäin ole mitään uutta, se on koettu yhä uudelleen maailmanhistoriassa, jo ennen rahan keksimistä. Ja se on aina ratkaistu samalla tavalla – tavalla, jota nyt ei ilmeisesti haluttaisi käyttää. [Read more…]

Onko Microsoft niin epätoivoinen, että turvautuu linkkispämmiin?

Microsoftin Bing-hakukone on kovasti yrittänyt ottaa kiinni kilpailijoitaan, siis pääasiassa Googlea, siinä kuitenkaan kovin hyvin onnistumatta. Google sai vuoden vaihteessa Microsoftin jopa rysän päältä kiinni, kun se havaitsi, että Bing haistelee Googlen hakukoneen antamia tuloksia ja parantaa omia hakujaan niiden perusteella.

Mutta asiaan. Omaan blogiini tulee tasaisesti spämmiä, siis roskakommentteja. Niissä on linkki aina sille sivulle, jolle on tilattu jostakin spämmääjäfirmasta lisänäkyvyyttä. Usein nämä linkit osoittavat haitta- ja huijaussivustoihin, mutta hiljattain kopsahti blogiini seuraavanlainen kommenttiyritys: “Now that’s stuble! Great to hear from you.” [sic] Kommentin kirjoitti nimimerkki “India” ja linkki osoitti osoitteeseen http://www.bing.com. Siis ihanko oikeasti Microsoft on palkannut spämmääjiä saadakseen lisää näkyvyyttä hakukoneelleen? Vai onko Microsoftin palkkaama mainostoimisto käyttänyt alihankkijaa, joka on käyttänyt alihankkijaa, joka… Kummallista, joka tapauksessa.

“Meillä on uusi puhelinvastaaja!”, ajatuksia työkaluista ja organisaatiokulttuurista

En muista koskaan nähneeni lehdistötiedotetta tai asiakaskirjettä, jossa yritys retostelee uudella puhelinvastaajallaan. Voi tietysti olla, että joskus kultaisella 60-luvulla tästä olisi väännetty uutinen, mutta epäilen. Se, että puhelin ensi kertaa tulee firmaan on tietty ollut kova juttu, mutta se, että puhelinvastaajassa on uusi hieno valikkorakenne ei ole uutinen. Asiakasta se ei kiinnosta, lehdistöstä puhumattakaan. Silti näen harva se viikko asiakaskirjeitä ja muita tiedotteita, joissa sanotaan “Meillä on uudet verkkosivut!” tai viime aikoina: “Meillä on Facebook/Twitter/tms!”. Väitän, että yritys ei tiedä, mihin se näitä välineitä käyttää, jos siltä tulee tällaista tiedotusta asiakkaiden suuntaan. [Read more…]

Kaverien karsintaa Foursquaressa

Liityin Foursquareen Suomessa ensimmäisten joukossa. Tuolloin ei ollut oikeita kavereita palvelussa, joten minä, kuten useimmat muutkin, otimme kavereiksi kaikenlaisia hyvänpäiväntuttuja. Foursquaressahan kerrotaan kavereille, missä ollaan. Tarkoituksena, että kaverit sitten tulisivat viereisen baarin sijaan juuri siihen samaan, jossa itse olet.

Käytin palvelua puolisen vuotta aktiivisesti. Lähinnä se tuntui samalta kuin LinkedIn tai Facebook aikoinaan – peliltä, jossa kerätään pisteitä. Ainoa hyöty tältä puolelta vuodelta oli yksi pormestarina saatu jäätelö jälkiruoaksi ja yksi yllättävä tapaaminen lounasravintolassa. Aika pieni ilo verrattuna siihen vaivaan, joka kuitenkin checkinien kanssa tuhraantuu.

Lopetin Foursquaren käytön viime vuonna. Nyt huhtikuussa otin sen uudelleen käyttöön, jos vaikka tilanne olisi muuttunut. Huomasin heti, että ainakin Helsingissä 4sq on havaittu. Jos ei muuta, niin Hesburger osaa mainostaa sen kautta. Itse sovelluskin Androidissa oli parantunut melkoisesti ja toistaiseksi palvelu on taas käytössä. Etenkin kaverien checkinien kätevä kommentointi voi jopa jollain tavalla olla hyödyllistä, mutta mitään konkreettisia tapaamisia tai muuta ei vielä ole kohdalleni siunaantunut.

Foursquaressa jaetaan siis oma olinpaikka ja omat elintavat aika sutjakasti kavereille. Minulla oli tänään 115 kaveria palvelussa. Päätin, että nyt on aika karsia. Kun palvelun rantautuessa kaikki olivat kaikkien kavereita, niin nyt voitaisiin ehkä ottaa Foursquare-kavereiksi vain niitä, joiden kanssa hengaillaan tai joita ainakin tavataan silloin tällöin. Iso kaverimäärä tekee 4sq-feedin seuraamisen turhaksi, kun siellä pyörii kaikenlaisia nimiä, joista ei oikeasti tiedä, kenestä on kyse.

Joten: Te 73 ihmistä, joiden kaveri en enää Foursquaressa ole, älkää ottako tätä henkilökohtaisesti. Se ei ollut henkilökohtaista, koska en teitä tainnut oikeasti kovin hyvin tunteakaan. Jatketaan toki pöhinöitä Facebookissa ja Twitterissä, mutta ei teidän tarvitse tietää, milloin minä menen ruokakauppaan. Eikä minun tarvitse tietää, milloin te menette huoltoasemalle. Eihän?