Olin syksyllä mukana kirjoittamassa otsikon mukaista kirjaa. Nyt se on julkaistu Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kirjasarjassa. Saatavilla kirjastoista sekä netistä ilmaiseksi. Kirjassa käsitellään useita aiheita, aina tekijänoikeuksista ja turvallisesta tunnistautumisesta työkulttuurin muutokseen ja opetussektorin mullistukseen. Kirjoitin itse luvun opetussektorin tulevaisuuden näkymistä, jossa maalaan kaksi hyvin erilaista tulevaisuuskuvaa – jossa opetussektori on joko uudistunut perinpohjaisesti, tai ei. Nämä maalailut ovat toki kärjistyksiä, mutta tosiasia on se, että opetuksen käytäntöjen on muututtava vastatakseen tosielämän tarpeita. Muissa maissa tämä on jo tajuttu ja muutosprojektit ovat käynnissä esim. Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Kirjaa on ollut kirjoittamassa varsin hyvä asiantuntijakaarti, joten kirjan toivoisi päätyvän päättäjien käsiin sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.
Eija Kalliala says
Kiitos loistavasta artikkelista!
Viime torstaina keskustelin kollegojen kanssa työpajassa uuden opsin kehittämisestä ja esiin nousi muutamia niistä näkökohdista, jotka tuot esiin artikkelissasi. Aluksi opiskelijat johdatettaisiin sirpaletiedon sijaan yhteisöllisiin oppimisvalmiuksiin, oikeaan eettiseen suhtautumiseen ja kokonaiskuvaan koulutuksen sisällöstä. Tietyn ohjelmointikielen opiskelun sijaan opittaisiin ohjelmoinnin logiikkaa, joka auttaisi ymmärtämään erilaisia ohjelmointikieliä. Jo toisena opiskeluvuonnaan opiskelijat pääsisivät mukaan aitoihin yritysprojekteihin.
Keskustelimme myös opiskelijoiden erilaisista valmiuksista ja siitä, voisivatko ja haluaisivatko osaavammat opiskelijat opettaa muita – kuten esität visiossasi tulevaisuuden oppimiskeskuksista. Tästä oli ainakin vielä viime torstaina monenlaisia mielipiteitä.
TheInfamousJ says
I know this is off topic, but I didn’t want to clutter up Dan’s post with it. I wanted to thank you for your comment on dy/dan’s latest post. I have been using collaborative pedagogical practices for two years in my classroom thus far, but have been at a loss as to how to make them sound “administrative” when I’ve gone to interviews or talked to educational researchers.
Thank you so much for giving me the words. And please, feel free to use my email address to provide me with any other terms that I may not be familiar with that surround these practices. Please 🙂
-J-