Olen käyttänyt Postin (vai Itellan?) netposti-palvelua jo vuosia. Sinne tulee luottokortin lasku kerran kuussa, noin pääasiassa. Ja palvelu on näyttänyt sellaiselta tavalliselta webmailin inboxilta. Okei, laskuja katsoessa voi klikata itsensä suoraan verkkopankkiin, mutta kuitenkin.
Pitkän tauon jälkeen menin taas netpostiin, kun sinne oli taas muutakin kuin suoraveloitettavia laskuja tullut, ja yllätys oli melkoinen, kun havaitsin koko järjestelmän ilmeen muuttuneen varsin värikkääksi. Poissa on se vanha asiallinen virkamiesleiska ja tilalla värikäs, isoilla kuvakkeilla varustettu web2.0-tyylinen näkymä. Raikas ja kiva. Mutta tärkeämpää olivat uudet ominaisuudet.
Vanhan webmail-tyylisen kansioajattelun sijaan netposti on nyt tyylikkäästi tagipohjainen. Jokaisella uudella kirjeellä on tagi “Saapuneet” sekä saapumiskuukauden mukainen tagi, tyyliin “Huhtikuu 2008”. Jos kirje tiedetään laskuksi, on sillä vastaava tagi. Voin itse valita kirjeille lisätageja valmiista listasta ja lisätä listaan omia tageja, jos niin haluan. Ja kirjeet tietysti voivat sitten näkyä useammassa paikassa kun niillä on useampi tagi. Erittäin kätevää, vaan kuinkakohan hyvin muutos menee läpi perinteisemmille asiakkaille? Postilta kyllä tuli parikin kirjettä, joissa annettiin vinkkejä uuden tagijärjestelmän käytöstä (eikä tagi-sanaa käytetty).
Mutta ehkäpä se syy, jonka vuoksi herryin oikein blogiin kirjoittamaan ylistyksen, oli yllättävän pitkälle viety käytettävyys, joka näkyi pienissä asioissa. Esim. kun katson kirjettä, on ylälaidassa oletusarvoisena valittu toiminto “Poista saapuneista”. Ja kun kirje on poistettu saapuneista, on oletustoiminto “Siirrä roskakoriin”.
Ja roskakorissa taas oletustoiminto on palautus, vaihtoehtonaan tuhoaminen.
Okei, jotain pientä säädettävää on, esim. jos vaihdan kirjeen otsikkoa, pitää painaa ok:ta sille erikseen. Jos erehdyn vaihtamaan otsikon ja tekemään jonkin arkistointitoimenpiteen, otsikon muutos unohtuu. No, täydellistä ei voi saada. Mutta erittäin hyvä suoritus postilta.
Tags: suomeksi, käytettävyys
LoBo says
Olipa kiva kuulla mielipiteitä. Itse surffasin juuri vertaistietoa netistä. Olen uusi Netpostin käyttäjä ja koen sen hyvänä tapana saada laskut yhteen paikkaan. Tuo pelastaa mm. ulkomailla laskujen seisomisen postiluukussa…