Anne Rongas pohtii visuaalisuutta kirjoituksessaan Väliäkö visuaalisella? ja sanoo mm.
Miksi visuaalinen on niin tärkeää (ainakin minulle)? Se on kuin arkkitehtuuri ja sisustus ja puutarhasuunnitelma ja liikennejärjestelyt. Jos verkossa visuaalisuus ei tue liikkujaa, ympäristö ei avaudu. Harva uskoo, mikä vaiva on luoda mahdollisimman havainnollista verkkoympäristöä. En todellakaan ole taitava tässä. Muut pankoot nyt paremmaksi.
Ympäristön nimeksi tuli Penaali. Visuaaliseen ilmeeseen liittyy erilaista normipenaalista löytyvää: kyniä, terotin, klemmari yms. Penaalilla on myös vertauskuvallinen merkitys, kuten testihenkilö totesi: Sieltä löytyy kaikki apu visaisiinkin pulmiin, kunhan vain muistaa ajatella!!
Lähtökohtahan kaikkien tilojen rakentamiselle on se todellinen tarve. Opetuksessa perimmäinen tarve on oppimistulosten parantaminen. Niitä voi tukea uusilla menetelmillä, pedagogialla ja toimintatavoilla. Toimintatapoja taas voi tukea uusilla välineillä, kuten tällä Annen perustamalla Penaalilla.
Kukin väline tarjoaa affordansseja ja rajoitteita, eli tarjoaa joitain mahdollisuuksia ja toisaalta rajoittaa toimintoja jollain tavalla. Nämä eivät kuitenkaan ole jokaiselle välineen käyttäjälle itsestäänselviä. Ne pitää tuoda esiin.
Nimi on tärkeä elementti, sillä se ohjaa välineen käyttäjien ajattelua (frame of mind). “Penaali” nimenä johtaa palveluun tulijan suhtautumaan siihen eri tavalla kuin vaikkapa “Koulutuskeskus” tai “Kahvihuone” tai “Liitutaulu” tai “Kateederi”.
Palvelun nimen lisäksi myös muut käytetyt termit vaikuttavat toimintaan. Kutsutaanko blogia blogiksi, vai kurssipäiväkirjaksi, vai kurssin kotisivuksi? Onko foorumi foorumi, vai keskustelualue, vai ideointipaikka, vai hengailumesta?
Myös visuaalinen ilme vaikuttaa. Käytetyllä kuvakielellä saadaan katsojassa aikaan tunnetason reaktioita. Onko kuvitus innostavaa, viileän asiallista, omituista, kunnioitusta herättävää vai ahdistavaa? Tyhjän tilan käytöllä, typografiaa vaihtelemalla, värimaailmaa säätämällä ja kuvia valikoimalla voi samasta palvelusta tehdä tyystin erilaisen. Ja tämä erilaisuus tulee myös vaikuttamaan sen käyttötapaan.
Kokeilkaapa joskus vaikka katsoa jännityselokuvaa tai toimintaelokuvaa mutta mykistäkää ääni ja soittakaa ihan mitä tahansa muuta musiikkia tilalla. Musiikki on tietysti oma aistimodaliteettinsa, mutta vastaavalla tavalla visuaalinenkin vaikuttaa kokonaisuuteen.
Itselläni on itse asiassa sama homma kuin Annellakin edessä, kun täytyy rakentaa verkkosivusto tukemaan tammikuussa ilmestyvää Sosiaalinen media opetuksessa -kirjaa. Eli pitää miettiä visuaalista esillepanoa.
Tags: oppimisympäristö, sosmedop, visuaalisuus, sometu, design, kuvat, värit
Leave a Reply