Tieto- ja viestintätekniikka (TVT, ICT) ja koodaus tulevat suomalaisiin peruskouluihin. Aiheesta on jo julkaistu fiksuja kirjoituksia, joten tiivistän omat ajatukseni kahdeksaan teesiin. Lopussa kolme …
PBL vai magic circle? Pelillistäminen on korvien välissä
Pelillistäminen, gamification, on tämän vuoden hype-sana opetuksen ja myös henkilöstöhallinnon alueilla. Kirjoitin jo aiemmin ajatuksiani koulun pelillistämisestä kirjoituksessani Koulu on jo peli. …
Continue Reading about PBL vai magic circle? Pelillistäminen on korvien välissä →
Suomessakin keskusjohtoiseen opetukseen, opetusteknologia troijan hevosena?
OPH väläyttelee opettajien autonomia leikkaamista, koska opettajat eivät hyödynnä tarpeeksi tietotekniikkaa opetuksessaan. Kyseenalaistan tähän uhkaukseen johtaneita päätelmiä ja avaan peliteorian …
Continue Reading about Suomessakin keskusjohtoiseen opetukseen, opetusteknologia troijan hevosena? →
Koulu on jo peli
Opetuksen pelillistämiseen (gamification) liittyy paljon myyttejä ja väärinymmärryksiä, jotka opettajien ja opetuksen suunnittelijoiden on tunnettava. …
Ammattivalokuvaus disruptiivisen innovaation kourissa
Valokuvaajien maailmassa kuohuu. Ammattivalokuvaajien elinkeino, eli valokuvien ottaminen ja myyminen niitä tarvitseville, on ollut jo vuosia muutoksen kourissa. Itse kuvaisin tilannetta …
Continue Reading about Ammattivalokuvaus disruptiivisen innovaation kourissa →
Velkakriisi ei ole mitään uutta – ja miksi antropologia on tarpeen taloustieteessäkin
Velkakriisi näyttää olevan kovin pinnalla, joten kirjoitan hieman taustaa, noin 5000 vuoden ajalta. Nykyisessä velkakiirissä ei nimittäin ole mitään uutta, se on koettu yhä uudelleen …